Lous stelt voor: Stephanie Krabbenborg, Professional Organizer (door Nieuws.nl Rheden)

Het is een functie die uit Amerika is overgewaaid. Het is in Nederland nog vrij onbekend, maar daar komt langzaam verandering in. Wie televisieprogramma’s zoals ‘Mijn leven in puin’, ‘Een dubbeltje op z’n kant’ en ‘Help, mijn man heeft een hobby’ kijkt, krijgt al een goed beeld van wat het werk van een Professional Organizer kan zijn.

Professional Organizers zijn specialisten in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Hij of zij begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte.

Stephanie Krabbenborg
Zowel van vrienden als collega’s kreeg Stephanie Krabbenborg geregeld te horen dat zij altijd zo gestructureerd en georganiseerd te werk gaat. “Met een vriendin heb ik op internet gezocht naar functies met deze vaardigheden. De functie Professional Organizer kwam meteen boven. En zo vond ik de functie die precies bij mij past en wat ik ook nog eens heel erg leuk vind”, vertelt Stephanie.

Persoonlijke website
Na het voltooien van haar opleiding bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) is zij begin dit jaar gestart. “Ik had al veel eerder kunnen beginnen, maar ik wilde dat alles goed geregeld was. Met name in het opzetten van mijn persoonlijke website en het ontwerpen van mijn logo, heb ik veel tijd gestoken.” Stephanie moet rekening houden met al haar doelgroepen en dat was best een gepuzzel, maar het resultaat mag er zijn.

Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers
Stephanie is aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, waardoor zij een keurmerk heeft. Stephanie is niet gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep. Doordat zij is aangesloten bij de beroepsvereniging kan zij onder andere deelnemen aan verschillende masterclasses.

Breed inzetbaar
Een Professional Organizer is breed inzetbaar. Zij kunnen mensen helpen met bijvoorbeeld hun administratie, financiën en het beheren van hun agenda. Ondersteuning bieden bij opruimklussen, stress en tijdgebrek op het werk, een burn-out, een scheiding of een verhuizing. “Of stel dat bijvoorbeeld de partner overlijdt. Dan komt er zo veel op iemand af en moet er zoveel geregeld worden, dat hulp wenselijk kan zijn. Ook in dit soort situaties kan ik ondersteuning bieden”, vult Stephanie aan.

Klant staat centraal
Mensen met bijvoorbeeld een (chronische) ziekte of aandoening kunnen eerder of vaker de ondersteuning van een Professional Organizer nodig hebben, maar zoals eerder gezegd kan iedereen (zowel zakelijk als particulier) een beroep op Stephanie doen. Na een oriënterend gesprek waarin problemen en wensen worden geïnventariseerd, wordt er samen met de klant een plan van aanpak opgesteld. De wensen van de klant staan centraal.

Maatwerk
Een plan van aanpak is altijd maatwerk, want zowel de klant als de opdracht is altijd verschillend. “Iemand met ADHD heeft andere handvatten en begeleiding nodig, dan bijvoorbeeld een zelfstandig ondernemer of werknemer die behoefte heeft aan systematisering van de administratie of boekhouding. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Zo blijft iedere opdracht voor mij een uitdaging”, aldus Stephanie.

Televisie programma’s
In Nederland is men nog niet zo bekend met de functie Professional Organizer, maar er zijn verschillende populaire televisieprogramma’s waar je wel al een goed beeld kan krijgen van het werk van een Professional Organizer. Denk bijvoorbeeld aan het programma ‘Mijn leven in puin’. Hier gaat een psycholoog met mensen aan de slag, maar in de praktijk worden Professional Organizers onder andere ook voor dit soort situaties ingeschakeld.

Eén kant van het werk
“Door de verschillende televisieprogramma’s krijgen mensen een idee van wat ik doe, maar zij zien meestal maar één kant van mijn werk. Daardoor denkt men geregeld dat het alleen om opruimen gaat, maar niets is minder waar”, vertelt Stephanie. “Opruimen kan een middel zijn om te komen waar jij wilt komen, maar het is niet het doel op zich.”

Beeld
In programma’s ontstaat vaak het beeld dat alles weggegooid moet worden. Andere mensen helpen met opruimen en gooien het in een container. Men ziet vervolgens dat de persoon in kwestie doodongelukkig wordt. “Het is fijn dat zij in hun huis mogen blijven wonen van de verhuurder, maar eigenlijk heeft hij of zij er niets van geleerd”, legt Stephanie uit.

Onderliggend probleem aanpakken
Het huis is voor hen leeg en kaal geworden. Zij zullen vervolgens weer van alles gaan verzamelen om het weer gezellig te maken. “Goede begeleiding en het aanpakken van het onderliggende probleem is noodzakelijk. Daarnaast moet het afscheid nemen van spullen een keuze zijn van de persoon zelf. Een Professional Organizer beslist niet, maar adviseert.” Maar bovenal is Stephanie erg blij met deze aandacht op tv want het draagt bij aan de bekendheid van haar functie. “Ik zou het zelf geweldig vinden om aan zo’n programma mee te mogen werken.”

Duur van een traject
Hoe lang een traject duurt is afhankelijk van de klant en van de opdracht. “Als iemand moeite heeft met het maken van keuzes, dan duurt het traject langer. Maar gemiddeld ben ik tussen de drie en vijf uur per keer bij een klant. Zo’n dag is voor mijn klanten erg vermoeiend want zij moeten continu over alles beslissen. Stoppen op het juiste moment en een andere keer verder gaan is dan veel effectiever. In één dag handelen, kan echt alleen bij een relatief kleine opdracht.”

Coaching
Het is niet zo dat Stephanie al het werk verricht, maar doet het vooral samen met haar klanten. Zij moeten zelf de keuzes maken. Stephanie helpt natuurlijk wel mee, maar zij is er vooral om te coachen. “Gedurende het traject neem ik steeds meer afstand, maar help wel direct als een klant vastloopt. Over het algemeen kan ik mijn klanten zo veel handvatten geven, dat zij naderhand veel zelfstandig kunnen. Dat geeft mij echt voldoening.”

Geweldig werk
Stephanie vindt haar werk geweldig en zij ziet eigenlijk geen minpunten. “Maar ik hou niet van ongedierte”, vertelt zij. Verder is zij wel wat gewend. Zij raadt het ook af voorafgaand aan haar komst te gaan opruimen want dan kan zij niet zien hoe de situatie écht is.

Persoonsgebonden budget (PGB)
De kosten voor een Professional Organizer lopen uiteen. Iedere Organizer mag zijn of haar eigen tarief hanteren. Stephanie maakt gebruik van verschillende actiepakketten en kortingen, zodat het hopelijk voor iedereen betaalbaar is. In sommige gevallen kunnen de kosten vergoed worden vanuit het persoonsgebonden budget.

Toekomst
In de toekomst hoopt Stephanie dat mensen gaan ervaren dat een Professional Organizer echt van toegevoegde waarde is. In Amerika kan men al niet meer zonder, maar in Nederland is het nog niet ingeburgerd. “Een tuinman en een hulp in de huishouding zijn vaak vanzelfsprekend, maar waarom niet iemand inhuren om de zaken op kantoor of in en rondom huis op orde te krijgen? Ik hoop dat ik binnenkort wel in dat rijtje thuis hoor”, zegt Stephanie.

Gouden tip
Maak iedere ochtend en avond even een rondje door jouw huis. Ruim globaal op en geef spullen een vaste plaats. Op deze manier heb jij de grote dingen al gedaan en ervaar jij gedurende de dag veel meer rust. Men zegt niet voor niets; ‘Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’.

Nieuws.nl Rheden