Veel gestelde vragen
Vraag en antwoord
1. Wat doet een Professional Organizer?
Professional Organizers zijn specialisten in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Een Professional Organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte.
2. Wanneer kiezen voor een Professional Organizer?
Mensen maken onder andere gebruik van een Professional Organizer voor coaching, begeleiding en adviezen, wanneer er sprake is van:
– Te veel spullen
– Gebrek aan overzicht en structuur
– Gebrek aan tijd
– Het hebben van keuzestress
– Niet weten waar te beginnen
– Moeite hebben met het helemaal afronden
– Behoefte ontwikkeling van organizing vaardigheden
– Behoefte ontwikkeling van structureer vaardigheden
3. Wat kan ik verwachten?
Het resultaat is concreet: een opgeruimd huis, een bureau zonder stapels papier, een goed werkende agenda en een vlotte afhandeling van post of e-mail. Het belangrijkste is echter, dat de kwaliteit van uw leven toeneemt en u een opgeruimd gevoel heeft:
– Balans, rust, ruimte en overzicht
– Tijdswinst en energie
4. Is een Professional Organizer ook geschikt voor mensen met bijvoorbeeld AD(H)D en autisme?
Vooral voor hen is het nuttig om wekelijks of maandelijks een tijdsblok in te plannen en aan de slag te gaan met een Professional Organizer om orde en structuur te verkrijgen en te houden.
5. Kan ik ook een Professional Organizer inschakelen voor iemand anders?
Dat kan, maar die persoon moet er wel zelf prijs op stellen en er voor open staan. Het heeft alleen zin als iemand gemotiveerd is om zaken op orde te krijgen en te houden.
6. Kan een Professional Organizer een rol spelen in het voorkomen van een burn out?
Mensen raken soms in een vicieuze cirkel; men functioneert minder goed doordat zaken niet op orde zijn. De Professional Organizer helpt het werk weer op de rails te zetten door het aanbrengen van structuur. Daarbij ontvangt u adviezen die bijdragen aan het verminderen van de werkdruk. Zodra het gevoel van controle op het werk weer toeneemt, functioneer u ook beter. Als u al burn out symptomen heeft, dan heeft u er baat bij om ruimte om u heen te creëren. Daarmee krijgt u ook weer ruimte in het hoofd.
U krijgt mogelijk de kosten voor begeleiding door een Professional Organizer vergoed van uw verzekeringsmaatschappij als u een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft afgesloten.
7. Moet ik mij voorbereiden op het intakegesprek of de “opruimdag”?
Veel mensen schamen zich voor hun rommel of vermeende desorganisatie. Maakt u zich geen zorgen. Een Professional Organizer heeft het allemaal gezien. Er is geen noodzaak vooraf op te gaan ruimen en voor te bereiden.
8. Wat doet de Professional Organizer en wat doe ik zelf?
Na het intakegesprek wordt gezamenlijk bepaald wie wat gaat doen tijdens de opdracht. Het actieplan is op maat gemaakt voor u; het kan zijn dat u samen aan de slag gaat, maar het kan ook zijn dat u het helemaal uitbesteedt aan de Professional Organizer of het geheel zelfstandig gaat uitvoeren.
9. Hoeveel tijd is er nodig voor een opruimopdracht?
Dat hangt af van de grootte van de te organiseren ruimte(s) of de omvang van de paperassen of spullen. Van wat uw wensen zijn en hoe snel u beslissingen neemt. Elke sessie is anders en elk mens is anders.
10. Kan een Professional Organizer ook helpen bij het organiseren van een kantoor aan huis?
Stephanie Krabbenborg biedt diensten aan voor thuis, binnen de instelling en op kantoor. Kantoor aan huis is vaak een unieke mix van werk en persoonlijk leven. Ik kan u helpen een werkruimte te creëren met de aandacht gericht op uw werk en het managen van een bedrijf.
11. Kan een Professional Organizer helpen met het organiseren van een computer?
Een Professional Organizer kan helpen met het organiseren van bestanden en systemen op computers. Elektronische organisatie is een groeiende uitdaging voor velen. Er vindt steeds meer een verschuiving plaats van papier naar elektronische documenten. Weten waar uw werk te vinden in uw computer is net zo belangrijk als weten waar uw spullen te vinden.
12. Bepaalt een Professional Organizer welke spullen weggedaan moeten worden?
Nee, u bent diegene die bepaald wat weggaat. De Professional Organizer adviseert en helpt bij het nemen van beslissingen door gerichte vragen te stellen. De Professional Organizer kan ook (nieuwe) mogelijkheden aandragen, waar u zelf misschien nog niet aan denkt.
13. Is de kans groot dat ik na het ordenen terugval in oud gedrag?
Eenmaal op het goede pad gebracht, is de kans groot dat men op het opgeruimde pad blijft. Met opruimmethoden die voor u goed werken en het beste bij u passen, leert u hoe op te ruimen èn dit zo te houden. Dat onderschrijft de universiteit van Tilburg (zie uitkomsten onderzoek vraag 14).
14. Wat zijn de lange termijneffecten na het samenwerken met een Professional Organizer?
In 2005 heeft de universiteit van Tilburg (Dr. Mirjam Baars-van Moorsel, Dr. Rob Poell) het ‘Learn to be organized’ onderzoek gestart naar de lange termijneffecten van ‘organizen’. De uitkomst is dat professioneel ‘organizen’ beklijft:
– Door het opdoen van leerervaringen kan men onder andere beter keuzes maken en oude patronen doorbreken
– Gedragsveranderingen met betrekking tot het bijhouden en bewuster aanschaffen van spullen
– Betere kwaliteit van het leven (prettiger leefomgeving, overzicht en rust)
15. Is er een ethische code voor Professional Organizers?
Stephanie Krabbenborg is lid van de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers) en heeft de beroepscode ondertekend.
16. Is het verstandig een Professional Organizer te kiezen die aangesloten is bij de NBPO?
Als u een opdracht verleent aan een NBPO-lid, dan heeft u de zekerheid dat hij/zij:
a. Voldoet aan de opleidings- en ervaringscriteria van de NBPO;
b. Werkt volgens de ethische code van de beroepsvereniging: een organizer is gebonden aan vertrouwelijkheid;
c. Bij langere afwezigheid indien gewenst passende vervanging regelt: een collega organizer van de NBPO;
d. Zich bij geschillen onderwerpt aan het Klachtreglement van de Beroepsvereniging:
e. U kunt een geschil voorleggen aan de Klachtcommissie. Het adres is: Secretariaat NBPO, Klachtcommissie, Luwte 9, 1566 TV Assendelft;
f. Is verzekerd voor bedrijfsaansprakelijkheidsrisico’s;
g. Staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
h. Indien noodzakelijk een VAR (verklaring arbeidsrelatie) kan overleggen;
i. Blijk geeft van kwaliteitsbewustzijn in al haar doen en laten;
j. Op de hoogte is van ontwikkelingen in het eigen vakgebied en zich regelmatig bijschoolt.
17. Is een Professional Organizer fiscaal aftrekbaar?
De kosten van een Professional Organizer zijn fiscaal aftrekbaar indien sprake is van een kantoor aan huis. De begeleiding wordt in specifieke gevallen door verzekeraars vergoed. U krijgt mogelijk de kosten voor begeleiding door een Professional Organizer vergoed van uw verzekeringsmaatschappij als u een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft afgesloten.
18. Wordt een Professional Organizer vergoed voor mensen met een persoonsgebonden budget?
Heeft u een persoonsgebonden budget via bijvoorbeeld de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), dan krijgt u mogelijk een financiële vergoeding voor advies en begeleiding door een Professional Organizer. Voor meer informatie over het persoonsgebonden budget kunt u de website van Per Saldo (www.persaldo.nl), de vereniging van pgb-houders (www.pgb.nl) of uw gemeente raadplegen.
Er is een contract met Arnhem en omliggende gemeenten voor het leveren van Begeleiding thuis (WMO/ZIN). Wil je weten of jij hier gebruik van kunt maken? Neem dan contact op met mij voor meer informatie en vervolgens met de wijkcoach of het WMO-meldpunt in je gemeente.
19. Is er ook een andere naam voor Professional Organizer?
In de media wordt ook wel gesproken over: Organizer, Personal Organizer, Opruimcoach, Verandercoach, Budgetcoach en Timemanagementtrainer.
20. Wat is het voordeel van de Nabestaandensleutel ten opzichte van digitale aanbieders zoals Digizeker en Digitale Nazorg?
U hoeft geen abonnement af te nemen. Daarnaast kunt u het ruim 60 pagina’s tellende document zowel op USB-stick als in geprinte vorm bewaren.