Categorieën

5 tips voor een betere werk-privé balans

Heb jij wel eens het gevoel dat je altijd aan het werk bent? En dat je nooit eens écht tijd voor jezelf hebt? Want na die drukke werkdag moet je nog koken, opruimen, sporten en dan is de avond alweer bijna voorbij. Met deze vijf tips krijg je meer inzicht in jouw werk-privé balans en maak je tijd voor die hoognodige ontspanning.

Maak een overzicht van je activiteiten
Vaak verdelen we ons leven in werk en privé. Maar dit zegt eigenlijk niet zo veel over de activiteiten die we hierbinnen doen. Neem eens de tijd om al je activiteiten in te delen in categorieën. Denk hierbij aan: familie, vrienden, studie, huishouden, vrijwilligerswerk, sport, hobby’s, etc.

Als je een overzicht hebt gecreëerd, ga dan na welke van deze gebieden jij meer tijd en aandacht wilt geven. Bedenk een praktische eerste stap die je kunt doen om dit waar te maken. Wil je bijvoorbeeld meer sporten, schrijf je dan direct in voor een sportles. Zo zorg je ervoor dat je bewust tijd maakt voor de dingen die jij belangrijk vind.

Geef vrije tijd meer bewuste aandacht
Vaak wordt vrije tijd gezien als de tijd waarin je niet werkt. Maar dit klopt eigenlijk niet. Want buiten je werk zijn er nog andere activiteiten die niet aanvoelen als vrije tijd. Denk hierbij aan het huishouden, of de zorg voor een familielid. Het is dus belangrijk dat je vrije tijd ziet als de tijd waarin je dingen kunt doen die jij leuk vindt en die jou energie geven.

Ga eens voor jezelf na wat je nu doet in je vrije tijd. Doe je vooral activiteiten die je “verdoven” of dingen die je energie geven? Een verdovende activiteit is bijvoorbeeld een avond voor de tv hangen. Het is natuurlijk niet erg om dit een avond te doen, maar het zal duidelijk zijn dat dit geen inspirerende activiteit is waar je energie van krijgt. Zorg ervoor dat je elke week een paar momenten plant waarin je iets doet wat je écht leuk vindt.

Vind je het lastig om te bepalen wat jouw hobby’s zijn? Denk dan eens terug aan wat je vroeger leuk vond om te doen. Misschien zijn er aanknopingspunten te vinden voor dingen die je nu kunt doen, eventueel in een aangepaste versie.

Stel grenzen aan het aantal uren dat je werkt
Als je altijd bezig bent met je werk, bestaat het gevaar dat je uitgeput raakt. Daarbij blijkt uit onderzoek dat alles wat je boven de 50 uur per week werkt geen toegevoegde waarde heeft, omdat je minder efficiënt gaat werken.

Om te voorkomen dat je te veel uren werkt, is het belangrijk om bij het bepalen van je werkplanning niet de hoeveelheid werk als uitgangspunt te nemen, maar de beschikbare tijd. De werkzaamheden die niet binnen deze tijd passen, moeten eenvoudigweg opgeschoven worden naar een ander moment. Hierbij is het belangrijk om deze grenzen goed aan te geven bij je werkgever.

Ook het huishouden vraagt om time management
Het huishouden is een oneindige stroom klussen die nooit af lijken te komen. Daarom werkt het goed om het huishouden te benaderen met time management. Een manier om dit te doen, is de 45 minuten regel toepassen. Bedenkt hoeveel tijd je wilt besteden aan de taak die voor je ligt, bijvoorbeeld 45 minuten. Stel een timer in op deze tijd en ga aan de slag. Je zult zien dat je veel efficiënter gaat werken en je minder laat afleiden. Als de tijd voorbij is, stop je ook daadwerkelijk. Wat je niet af hebt gekregen, moet wachten tot een ander moment.

Heb je echt het idee dat het huishouden je te veel tijd kost, dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om hulp in te roepen van gezinsleden of een hulp in de huishouding.

Leef in het hier en nu
Houd je aandacht bij de activiteit die je aan het doen bent en denk niet aan alles wat je daarna nog moet doen. Dus ben je lekker een avondje thuis, houd je dan niet bezig met je werk. Komt er toch iets in je op wat je echt niet mag vergeten? Zet het dan meteen in je agenda, dan is het uit je hoofd.
(e-Learning.nl)

Zo maak je de perfecte to do-list (voor meer overzicht)

Drukke dag voor de boeg? Dan moet je even een to do-list maken, aldus iedereen in je omgeving. Zo’n lijstje van dingen die je moet doen, helpt je om overzicht te creëren en te behouden – dat heb je nu eenmaal niet als je werkt aan de hand van memoblaadjes die op je beeldscherm zijn geplakt (ja, er zijn nog mensen die dat doen). Maar hoe maak je nou de perfecte to do-list?

Maak het concreet
Deze is voor iedereen die weleens ‘werken aan project’ opschreef op een blaadje. Oké, misschien is dat een goede reminder om eraan te beginnen, maar het zorgt er natuurlijk niet voor dat je een doel hebt waar je naartoe werkt.

Vergelijk het met studeren op de middelbare school of je opleiding. Je kunt je voornemen om te gaan ‘leren voor je tentamen’, maar je kunt ook ‘hoofdstuk twee en drie lezen’ van een bepaald boek. In het laatste geval heb je een duidelijke taak, in het eerste geval is het meer een goed voornemen.

Maak het realistisch
Ja, we begrijpen dat je in een ideale situatie het liefst twintig rapporten zou lezen en dan ondertussen ook nog het hele huis opruimt en o ja, ook een beetje tijd voor jezelf neemt. Maar als je álles opschrijft wat je de komende tijd moet doen, kan dat nogal, eh, overweldigend zijn. Schat dus in wat realistisch is. Wat kun je ongeveer op één dag doen zonder compleet gek te worden?
Een ‘ellenlange to do-list’ is per definitie gewoon fout
De belangrijkste dingen moet je sowieso opschrijven, maar alles wat eventueel ook morgen kan, kun je beter op een aparte to do-list schrijven (‘Voor Als Ik Ooit Tijd Over Heb’). Een ‘ellenlange to do-list’ is per definitie gewoon fout. Bullet journalling speelt hier goed op in: dan schrijf je bijvoorbeeld je taken per maand, week en dag op.

Schrijf de tijden erbij
Heb je moeite met bedenken wat nou realistisch is? Het is sowieso een goed plan om per taak in te schatten hoeveel tijd je er ongeveer voor nodig hebt. Schrijf dan bijvoorbeeld ’15 minuten’ en ‘1,5 uur’ bij taken.
Dat is beter dan het maken van een gehele tijdsplanning (‘van negen tot tien dit, van tien tot half elf dat’, et cetera). Als je namelijk toch langer of korter bezig bent met een bepaalde taak, zou je je hele planning dan weer moeten veranderen.

Deel je to do-list op
Als je grote taken hebt, dan is de kans groot dat die ook weer uit meerdere delen bestaan. Het eerder genoemde ‘hoofdstuk twee en drie lezen’ bestaat bijvoorbeeld uit hoofdstuk twee en hoofdstuk drie (goh).

In sommige gevallen is het fijn om die dingen dan ook apart op te schrijven, eventueel als sub-taken. Dan lijkt je to do-list het niet alleen behapbaarder, maar kun je ook weer extra veel vinkjes zetten. En vinkjes zijn niet alleen leuk, maar ook enorm motiverend: bij elke taak die je af hebt, krijg je een kleine adrenalinerush en dus weer energie om verder te gaan.

Schuif overgebleven taken op
Ook deze tip is geïnspireerd op bullet journals. Daarin zet je namelijk een pijltje bij de taken die je niet af hebt gekregen, als teken dat je ze de volgende dag moet doen.
Zo hoef je morgen niet het hele lijstje af te lopen om te zien wat je wel en niet hebt gedaan, maar zie je in één oogopslag hoe je dag is verlopen. Aan het einde van de dag kan het ook rust in je hoofd geven om de balans even op te maken.
(Want.nl)